Creatief met kruisjes!

Cultureel Breda brengt het samen

De creatieve sector van Breda slaat de handen ineen. Van 8 tot en met 10 september bundelen tientallen jonge makers en festivalorganisatoren de krachten in een gezamenlijk festivalweekend als start van het nieuwe culturele seizoen. Onder het motto “Cultureel Breda brengt het samen!” werpt de sector zich op als ambassadeur van de onlangs gepresenteerde citymarketingambitie van de stad. Met een gezamenlijke uitstraling, crossovers in de verschillende festivalprogramma’s en niet te missen: creativiteit met kruisjes!

Festivalweekend: 8 t/m10 september
Het nieuwe culturele seizoen staat weer voor de deur. Reden temeer voor culturele partijen om de handen ineen te slaan voor een uitgebreid festivalprogramma. Bestaande evenementen als het jaarlijks terugkerende Open Monumentendag Breda, de foodfestivals Oogstfeest van Belcrum Beach en STEK en Fijnproevers & Smaakbarbaren in Electron komen samen met gloednieuwe initiatieven als het Live Art Festival: La Breda. Een initiatief van Podium Bloos in samenwerking met Tiuri, The Scene, the LOADS (Nieuwe Veste), Prisma, Schippers&VanGucht, Electron en andere belangwekkende Bredase cultuurmakers.

Maakstad Breda
Het festivalgebied waaiert uit over de hele stad, maar concentreert zich vooral in het gebied Klavers Jansen, aan de rand van de Belcrum. De gebiedsontwikkeling is hier in volle gang.

“We hebben de gezamenlijke ambitie uitgesproken om dit gebied om te toveren tot een bruisende ontmoetingsplek waar makers en publiek elkaar ontmoeten. Door de handen ineen te slaan laten we het grote publiek op laagdrempelige wijze kennismaken met deze culturele broedplaats. Samen maken we ons sterk om de stad zowel regionaal als op termijn ook landelijk (verder) te positioneren als ‘maakstad’, aldus de gezamenlijke partners.

Creatief met kruisjes
Een gezamenlijke uitstraling mag daarin niet ontbreken. Het aangrijpen van de nieuwe citymarketingtool lag daarbij voor de hand. Met het maken van diverse kruisjes voor de verschillende kunstdisciplines die in willekeurige combinaties kunnen worden toegepast. Zo staan twee antieke sleutels symbool voor het openen van diverse poorten tijdens Open Monumentendag, symboliseren snijplanken met ingrediënten de food festivals en staan een kwast gecombineerd met een microfoon symbool voor de kunsten, dans, muziek en theater.

Wethouder de Bie slaat eerste kruisje
Op de ambachtenmarkt op het Kasteelplein laten leerlingen van Bouwschool Breda en VMBO school Tessenderlandt de doorlopende leerlijn van het ambacht zien waarbij de kruisjes ook ter plaatse in elkaar worden getimmerd en gemetseld. Zaterdagochtend om 12.00 uur worden zij daarbij vergezeld door cultuurwethouder Marianne de Bie. Als officiële openingshandeling voor de 31e editie van Open Monumentendag en ter ere van de lancering van de nieuwe citymarketingstrategie, slaat zij letterlijk het eerste kruisje, helpt bij het timmer- en metselwerk en het vervaardigen van een glas in lood versie.

Citymarketing
“Een mooie vorm van citymarketing”, concludeert The Communication Company, verantwoordelijk voor de uitwerking van de nieuwe citymarketingcommunicatiestrategie. “We hebben sinds de lancering al veel creatieve inzendingen mogen ontvangen van Bredanaars, organisaties, bedrijven en verenigingen. Met tal van mooie, onverwachte combinaties. En zo is ons beeldmerk ook opgebouwd; altijd herkenbaar, altijd veelkleurig en altijd in beweging. Net zoals Breda zelf”.